Bygg for Biologiske Basalfag er tegnet av osloarkitektene Narud, Stokke og Wiig AS. Bygningen ble tatt i bruk høsten 2002, drøyt fire år etter at anleggsarbeidene begynte. Bygningen var det største prosjektet i Bergen på mange år, med et bruksareal på mer enn 30.000 m2.
Bygningens hovedvolum er knyttet til et atrium og en innvendig glassgård med glasstak. Atriet og glassgården forbindes med hverandre via et stort åpent rom og et stort amfi som står i direkte forbindelse med inngangspartiet. Sammen med glassgården er dette husets midtpunkt og møteplass. I hver ende av glassgården er det på hver etasje plassert broer som binder bygningskroppene sammen.
"Bygningen har fire gjennomgående trappetårn fra kjellernivå, hvorav trappen ved hovedinngangen er den mest framtredende. Trappens form og den påhengte glassfasaden gjør at den markerer bygningens hovedadkomst samtidig som den gir en storslått utsikt til byen. Vegger i trappetårn, heissjakter, føringssjakter samt yttervegger mot nord og sør, er utført i eksponert, hvit betong, isolert og forblendet på innvendig side." (Statsbygg)
Parallelt med byggingen ble det gjennomført et eget utsmykkingsprogram. Dette er konsentrert om fire integrerte kunstprosjekter. Det har vært lagt vekt på at kunsten skal forholde seg aktivt til bygningens virksomhet, dvs. forskning og undervisning på høyt nivå innenfor det bio-medisinske fagområdet.
Det største integrerte prosjektet er to japanske hager laget av den japanske landskapsarkitekten Shunmyo Masuno. Hagene er anlagt i det sentrale atriet og i en lysgård på østsiden av bygningen. Atriet danner hjertet i bygningskomplekset og er direkte omgitt av vrimleareal, kantine, bibliotek osv.
På den ene siden av atriet er en hel vindusvegg bestående av forskjellig fargede glasskvadrater omgitt av sandblåst glass, laget av den norske kunstneren Arne Malmedal.
Det monumentale trappetårnet er lydsatt av Natasha Barrett. Hun har komponert et elektronisk lydverk som interaktivt forholder seg til lydene som bygningens brukere skaper når de beveger seg i trappetårnet.
Det siste integrerte prosjektet er et monumentalt veggmaleri i bygningens vrimleareal, utført av den tyske kunstneren Katharina Grosse. Grosses veggstykke danner et visuelt tyngdepunkt i dette området av bygningen.
Les mer på Statsbyggs nettsider & Åpent Rom #3-2003.
Bygningens hovedvolum er knyttet til et atrium og en innvendig glassgård med glasstak. Atriet og glassgården forbindes med hverandre via et stort åpent rom og et stort amfi som står i direkte forbindelse med inngangspartiet. Sammen med glassgården er dette husets midtpunkt og møteplass. I hver ende av glassgården er det på hver etasje plassert broer som binder bygningskroppene sammen.
"Bygningen har fire gjennomgående trappetårn fra kjellernivå, hvorav trappen ved hovedinngangen er den mest framtredende. Trappens form og den påhengte glassfasaden gjør at den markerer bygningens hovedadkomst samtidig som den gir en storslått utsikt til byen. Vegger i trappetårn, heissjakter, føringssjakter samt yttervegger mot nord og sør, er utført i eksponert, hvit betong, isolert og forblendet på innvendig side." (Statsbygg)
Parallelt med byggingen ble det gjennomført et eget utsmykkingsprogram. Dette er konsentrert om fire integrerte kunstprosjekter. Det har vært lagt vekt på at kunsten skal forholde seg aktivt til bygningens virksomhet, dvs. forskning og undervisning på høyt nivå innenfor det bio-medisinske fagområdet.
Det største integrerte prosjektet er to japanske hager laget av den japanske landskapsarkitekten Shunmyo Masuno. Hagene er anlagt i det sentrale atriet og i en lysgård på østsiden av bygningen. Atriet danner hjertet i bygningskomplekset og er direkte omgitt av vrimleareal, kantine, bibliotek osv.
På den ene siden av atriet er en hel vindusvegg bestående av forskjellig fargede glasskvadrater omgitt av sandblåst glass, laget av den norske kunstneren Arne Malmedal.
Det monumentale trappetårnet er lydsatt av Natasha Barrett. Hun har komponert et elektronisk lydverk som interaktivt forholder seg til lydene som bygningens brukere skaper når de beveger seg i trappetårnet.
Det siste integrerte prosjektet er et monumentalt veggmaleri i bygningens vrimleareal, utført av den tyske kunstneren Katharina Grosse. Grosses veggstykke danner et visuelt tyngdepunkt i dette området av bygningen.
Les mer på Statsbyggs nettsider & Åpent Rom #3-2003.
Se den nye listen over de beste norske spilleautomater på nett 2020 her - https://norges-spilleautomaten.com/spilleautomater/
SvarSlettLes info på forhånd, at du er forberedt før du spiler online