Puddefjordsbroen stod ferdig i 1957, og markerte den endelige slutten for Laksevågfergen. Broen var vellykket rent arkitektonisk, samtidig som den markerer en ny era for samferdselspolitikken i Norge: Puddefjordsbroen var nemlig ett av de første veiprosjektene i Norge som ble finansiert ved hjelp av bompenger.
Broen er bygget i betong med et hovedspenn på 150 meter. På det høyeste punktet er det 30 meter ned til vannflaten. Opprinnelig hadde broen tre kjørefelter, der det midterste feltet byttet kjøreretning mellom morgenrushet og ettermiddagsrushet.
I 1999 ble en nærmest identisk bro bygget helt inntil den gamle. Den nye broen har seks felter.
Les mer om Puddefjordbroen.
Vis større kart
Fotograf: Øyvind H. Berger. |
I 1999 ble en nærmest identisk bro bygget helt inntil den gamle. Den nye broen har seks felter.
Les mer om Puddefjordbroen.
Fotograf: Widerøe's Flyveselskap A/S |
Vis større kart
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar